
Ik heet Martijn de Vreeze. Maar de meesten kennen mij als Copy Commando. Dat heeft alles te maken met mijn reis.
Die begon met zeven middelbare scholen. Met alleen HAVO op zak had ik keuze uit twee beroepen: vuilnisman of treinsteward. Ik koos voor het laatste.
MIJN OPLEIDING: DE TREIN
Elke dag verkocht ik koffie, thee en grappen. Van Groningen tot Maastricht en alle tussenliggende steden. Daar leerde ik hoe Nederland dacht, wat mensen leuk vinden en hoe je met een beetje branie meer kan verkopen én verdienen.
Na een reis door Midden- en Zuid-Amerika stapte ik over op de Eurocity trein van Amsterdam naar Keulen en Hannover.
Daar werd mijn talen- en mensenkennis nóg groter. Vijf jaar lang communiceerde ik elke dag met 220 km per uur. In het Nederlands, Duits, Engels en Spaans.
OVERSTAPPEN MET NAAKTFOTO
De carrièrewissel kwam op mijn 30e. Ik stuurde een naaktfoto van mijzelf met daarbij de tekst 'Naakt schrijftalent wil junior copywriter worden.' Dat werd ik bij 5D. Na BBK en TBK vond ik het mooi geweest. Wat ik acht jaar bij bureaus deed, kon ik zelf beter. Dus werd ik Copy Commando. Extra vuurkracht bij creatieve missies.
PRIJZEN WINNEN BIJ DIGITALE BUREAUS
Omdat ik online snapte werd ik direct ingehuurd door digitale topbureaus als LEMZ, Lost Boys, Red Urban, KONG, Tribal, These Days en Isobar. Daar werkte ik mee aan digitale campagnes van Hi, Telfort, Ministerie van Justitie, Melkunie, Albert Heijn en alle andere grote merken en won daar best veel prijzen mee.
WERKGEVERS STERK MAKEN
De afgelopen jaren heb ik naast gek en grappig reclamewerk ook veel employer branding gedaan. Best mooi, want je verkoopt geen snoep maar een toekomst.
UNO DOS TOTAL LOSS
In de Corona-periode gaf ik dj-gigs op Facebook en dropte ik dans-video's op LinkedIn. Die gingen hard op social dus bedacht ik met Dick Kok van Lab3 Uno Dos Total Loss. De allereerste LinkedIn zomerhit.
.