Ik heet Martijn de Vreeze. Maar ze noemen mij Copy Commando.

Mijn verhaal begon op de trein en nu zit ik op een tank. Lees je even mee?

Mijn talent voor communiceren ontdekte ik achter de minbar. Met alleen HAVO op zak kon ik kiezen uit twee beroepen: vuilnisman of treinsteward voor Wagons-Lits. Ik koos voor het laatste.

Elke dag verkocht ik koffie, thee en grappen door heel Nederland. Van Groningen tot Maastricht en alle tussenliggende steden. Daar leerde ik hoe Nederland dacht en wat mensen leuk vinden. Dat deed ik anderhalf jaar.

Vervolgens trok ik een half jaar door Midden- en Zuid-Amerika. Waar ik op straat Spaans leerde. 

Mijn talen- en mensenkennis werd nog groter op de Eurocity trein van Amsterdam naar Keulen en Hannover. Ik had de hele wereld in mijn restaurant, inclusief beroemde sterren. Altijd grappig: reizigers welkom heten in vijf talen. Daar begon ik mee in Amsterdam Amstel en in Utrecht was ik klaar. 

Met carrièrewissel kwam op mijn 30e. Ik werd junior tekstschrijver bij ontwerpbureau 5D. Na een half jaar vertelde mijn senior dat hij meer van mij kan leren dan ik van hem. Ik werkte er vier jaar voor KPN, Energie Delfland, de gemeente Eindhoven en TU Delft.

Het volgende station: BBK. Daar bedacht ik campagnes voor FNV, de gemeente Amsterdam en Cordaid. 

Daarna vetrok ik naar TBK. Ik werkte aan grote activaties voor Pepsico, Vrij Nederland, Digitenne, Disney en alle snoep van Perfetti van Melle. Een website was vaak het hart van de campagne. En met die digitale voorsprong begon ik als freelancer. Mijn naam: Copy Commando.

Omdat ik online snapte werd ik direct ingehuurd door spraakmakende bureaus als LEMZ, Lost Boys, Red Urban, KONG, Tribal, These Days en Isobar. Ik werkte mee aan vele prijswinnende campagnes, waaronder Nederlands meest succesvolle viral ooit: Stanislav. Die won goud van Cannes tot New York.

Maar bureaus komen en gaan en ik wil meegaan met de tijd. De afgelopen jaren doe ik veel employer branding en social content. Met succes. Zo won het werk voor Dura Vermeer, Vitens, GAMMA en en Allerhande. Dit jaar doet de ZIGGO Buikschuifbaan mee voor de prijzen. De ‘Marc, ik heb een nieuwe baan voor je’ video met Van der Sar heeft inmiddels meer dan een miljoen views én twee Esprix-nominaties.

En nu zitten we in het nieuwe normaal. Heb je snel een idee of tekst nodig of zoek je een creatief strategische blik? Bel of app 06 - 46 24 05 24. Dan kletsen we snel verder. In het echt of met de camera aan.
.


Back to Top